סיפור מסע משפחתי על החוויה האפריקאית בקניה ואוגנדה

ליהנות מכל העולמות | יומן מסע כשר ופראי בקניה ואוגנדה המרתקות

תוך כדי שהעולם היה עסוק במדיניות בידודים וסגרים, החלטנו לארוז את עצמנו, משפחה של 5 נפשות ולצאת למסע כשר ומרתק ביבשת אפריקה. סוואנות רחבות ידיים, אותן חוצים מידי יום עדרי ענק של בעלי חיים, הרים מושלגים, נופים עוצרי נשימה, כפרים ועיירות תוססות ומלאות חיים, עמים ושבטים מסורתיים – כל זאת יחד עם ארוחות כשרות וסופר טעימות חיכה לנו בטיול מהפנט לקניה ואוגנדה, באחד הטיולים המיוחדים, המרגשים והמרתקים ביותר שיצאנו אליו בכל החיים.

אפריקה – היעד הבא שלנו
בתקופה בה יעדי טיול הכוללים טיולים בשטח הפתוח והבטוח, נחשבים ליעדים המבוקשים והבטוחים ביותר לחופשה, החלטנו לצאת לטיול משפחתי אבא אמא ו-3 ילדים בגילאי 12-18 באחד מיעדי הספארי של מזרח אפריקה. אחרי שקראנו וקצת חקרנו, גילינו את קניה- המדינה המזרח-אפריקאית, הידועה כיעד חובה לכל אוהבי הטבע, הנופים, התרבויות והחיים הטובים. קניה כאמור, ממוקמת במזרח היבשת השחורה- אפריקה והיא נחשבת לאחד מיעדי התיירות המבוקשים והאוהבים ביותר ביבשת כולה. היא קרויה על שם הר קניה, ההר השני בגובהו באפריקה, המצוי בשטחה. קניה הייתה אחד מהיעדים הראשונים ביותר באפריקה אותה גילה המטייל הישראלי ומאז ועד היום היא שומרת בכבוד על מקומה כאחד מיעדי הספארי האהובים ביותר בקרב הישראלים ובקרב מטיילים מהעולם כולו. התחלנו לחפש טיול לקניה הכולל ספארי בשמורות היפות שלה ועונה על הצרכים שלנו כמשפחה שומרת כשרות, מה שהפך למשימה לא פשוטה בכלל, במיוחד בתקופת הקורונה שרק הפכה הכל למסובך יותר. אבל אז נתקלנו בטיול פרטי מדהים של חברת Africa Kosher Travel המתמחה בטיולי ספארי במזרח אפריקה.

יצאנו לדרך – קניה התאהבנו בך מיד

יום הטיסה לקניה הגיע וכולנו היינו בשיא ההתרגשות. ההכנות לטיול היו מצוינות, וכך גם יום הטיסה והטיסה עצמה. לאחר עצירת ביניים קצרה בשדה התעופה של אדיס אבבה אתיופיה, וסידורי קורונה שונים עם הנחיתה בקניה, יצאנו לטיול היכרות ראשוני עם אפריקה בבירה התוססת והמפתיעה של קניה- ניירובי. ניירובי היא ההפך הגמור ממה שחשבנו שהיא תהיה ולגמרי לטובה! זוהי עיר מפתיעה, מפותחת, עם מבנים מרשימים, שווקים תוססים ואווירה מיוחדת. טיילנו בין רחובות העיר, בית הכנסת המקומי (מהיחידים במזרח אפריקה!), הכרנו את המקומיים מסבירי הפנים ומשם יצאנו מיד לספארי ראשון שלנו ביבשת בשמורת אמבוסלי- אחד המקומות הקסומים ביותר שראינו אי פעם. השמורה ממוקמת ממש על הגבול עם טנזניה ולכן הנוף הנשקף ממנה הוא נוף מהפנט של הר הקילימנג'רו המרהיב השוכן ממש צמוד לגבול בטנזניה השכנה. עם ההגעה לשמורה, נהנינו מהארוחה הכשרה החמה והטעימה שלנו, והמשכנו לספארי מרגש בשמורה. נשארנו לטייל ולבקר באמבוסלי במהלך היומיים הראשונים של הטיול אשר במהלכם זכינו למפגש ישיר עם מספר רב של עדרי פילים גדולים, זברות, ג'ירפות, נמרים, אין ספור בעלי חיים נוספים ואפילו משפחת אריות! כל זה כשברקע עמד לו בגאון הר הקילימנג'רו המהפנט. איזו פתיחה נהדרת – קניה כבר התאהבנו בך.

בבוקר היום השלישי לטיול, לאחר תפילת שחרית וארוחת בוקר אל מול נופים עוצרי נשימה, יצאנו בנסיעה לאחת השמורות הצבעוניות והמיוחדות בקניה – שמורת נאיוואשה (Naivasha) כשהגענו, גילינו מקום שקט, קסום ופסטורלי, אשר מהווה בית למגוון עצום של עופות וציפורים צבעוניות ומהפנטות, היפופוטמים הרובצים באגם ושפע בעלי חיים נוספים. בשמורה נמצא האגם הגבוה ביותר באזור השבר הסורי אפריקני העומד על כ-1890 מטר.

האגם הוא למעשה מכתש וולקני המכיל מים מתוקים ומשמש סביבת מחייה טבעית למגוון ביולוגי רחב ביותר. לאחר ספארי רכוב מלא חוויות שעשינו באזור, עלינו על סירת מנוע לשייט באגם, חוויה מדהימה ועוצרת נשימה! בעודנו שטים לצד חיות פרא מרהיבות – משפחות של היפופוטמים הנלחמים על טריטוריה, אנטילופות יפיפיות המגיעות לאגם להרוות צימאונם, קופי קולובוס המקפצים בין צמרות העצים ושפע עופות מים וציפורים מהפנטות, המחפשות את הארוחה הבאה שלהן באגם. לאחר השייט, הגענו למרכז האגם לאזור המכונה "אי הסהרון" (Crescent Island), מה שחיכה לנו שם, היה ללא ספק, אחד מנקודות השיא בטיול. מדובר באי קטן בלב האגם, ומאחר ובאי מתגוררים רק בעלי חיים שאינם נחשבים מסוכנים או טורפים, הספארי המתבצע באזור זה הוא ספארי הליכה! כן כן, זכינו לטיול רגלי קרוב לשלל בעלי החיים בשמורה, מלווים על ידי זברות, ג'ירפות, עופות מיוחדים ובעלי חיים נוספים. הילדים היו סופר מרוצים, והאמת? גם אנחנו.. ללא ספק אחת החוויות הטובות שהיו לנו. כדי לסיים את היום המושלם הזה עם סוף מושלם לא פחות, מרטין המדריך שלנו (שהיה מדריך מדהים והרבה מטיול המוצלח הזה היה גם בזכותו!) הוריד אותנו במלון שלנו ללילה זה, בקרבת אגם נאיוואשה. המלון Lake Naivasha Simba Lodge היה פשוט מהפנט, מדשאות דשא ענקיים בהם התהלכו באין מפריע זברות, אנטילופות ומספר קופים חמודים. ישבנו במרפסת חדר המלון, ממנה  נשקף נוף עוצר נשימה לאגם המהפנט בו ביקרנו, ובאותו הזמן הילדים נהנו מהבריכה הגדולה שחיכתה להם במלון. בערב, כשהגיעו המנות הכשרות שלנו, החלטנו ליהנות מארוחת ערב בעודנו פותחים שולחן בדשא על יד האגם. המנות שהיו חמות, מפנקות ועלו על כל הציפיות והנוף המהפנט והאווירה הקסומה, הפכו את הארוחה לאחת מהארוחות הטובות שהיו לנו בטיול, בהחלט סיום מושלם, ליום מושלם!

הגדולה והמרשימה מכולן – שמורת המסאי מארה

בבוקר למחרת, התעוררנו מוקדם מוקדם לאחד המראות היפים ביותר בעולם, בעודנו יושבים לשתות קפה במרפסת חדר המלון שלנו. ברקע, זריחה אפריקאית מהפנטת, וממש מתחתנו, בשטח המלון, רועים להם בכיף זברות ובעלי חיים נוספים. איזה בוקר מדהים!
אחרי הקפה וארוחת בוקר, יצאנו לשמורה המפורסמת והטובה ביותר בקניה כולה- שמורת המסאי מארה.
שמורת המסאי מארה היא השמורה הלאומית המפורסמת ביותר בקניה והיא למעשה חלק משמורת הסרנגטי השוכנת בצפון מדינת טנזניה (איתה היא גובלת). מלבד שפע בעלי חיים וטבע מהפנט, השמורה היא גם ביתם של שבט המסאי, הילידים המקוריים של המקום, אשר העניקו לשמורה את חלקה הראשון של שמה. חלקה השני בשם השמורה, מגיע מנהר המארה, נהר העובר בשמורה וידוע בעיקר כנהר העוצמתי שורץ התנינים והיפופוטמים אותו נאלצים עדרי ענק של גנו וזברה לחצות במהלך אירוע הנדידה הגדולה. השמורה משתרעת על פני שטח של 1510 קמ"ר וזכתה במשך 6 שנים ברציפות במקום הראשון של הDaily Nation  ליעד הספארי הטוב ביותר באפריקה.

לשמורת המסאי מארה, הגענו בשעות אחה"צ. אבל עם הכניסה בשער השמורה, חיכתה לנו הפתעה שגרמה לנסיעה להיות לגמרי שווה את זה. אימא צ'יטה ו3 גורים סופר חמודים אשר עומדים בגאון על גבעה קטנה ומחפשים את ארוחת הצהריים הבאה שלהם במישורים האינסופיים של השמורה. בטבע, הצ'יטות נוהגות לטפס על האזור הגבוה ביותר בקרבתם על מנת לאתר טרף. בעודנו צופים בצ'יטה וגוריה מתצפתים על השמורה, האם ושלושת הגורים החליטו לרדת מן התל ולנוח ממש בצמוד לרכב הספארי שלנו! כל כך קרוב שיכלנו לשמוע את הנשימות מלאות האדרנלין של הצ'יטה. מלבד החוויה עם הצ'יטה, שמורת המסאי מארה הייתה פשוט ואוו אחד גדול. ראינו כמויות אדירות של בעלי חיים, מאנטילופות לפילים, אריות, צבועים, עדרי גנו, קרנפים ומה לא.

הטיול בפארק הלאומי מסאי מארה העניק לנו חוויה שאין לתארה במילים, הטיול לימד אותנו להתחבר לטבע, לבעלי החיים, להודות על מה שיש והשאיר אצל הילדים חותם של אהבה לטבע, לאוצרותיו ולרחבי הסוואנות הפראיות בספארי שבקניה. בשמורת המסאי מארה ביקרנו במשך שלושה ימים כאשר בצהריי היום השני אף זכינו במפגש מרגש עם שבט המסאי, הילידים המקומיים המתגוררים באזור השמורה, ושומרים על אורח חיים מסורתי של רועי צאן. כשהגענו לביקור בכפר שלהם, גילינו אנשים החיים בשלווה בשמורת המסאי מארה ומקבלים בחיוך את אלפי התיירים שמגיעים לבקר באזור. בני שבט זה ידועים בכישרון הצייד שלהם וכן ביכולת שלהם לרקוד ולקפוץ לגובה, את היכולת הזו הדגימו לנו אנשי השבט בטקס ריקודים מסורתי, בו הוזמנו להשתתף. הטקס כלל הרבה מאוד קפיצות וטקסים מסורתיים- חוויה מעניינת וכיפית במיוחד. הלבוש של בני השבט, אותו לבשנו גם אנו במהלך הביקור, כולל טאנגה אדומה שנכרך סביב לגופם, וכן שרשראות וצמידים בשפע. חלוקת העבודה בין בני השבט היא כזו: הנשים אחראיות על גידול הילדים ועל הקמת בקתות העץ, ואילו הגברים אחראים על ביטחונם ושלומם של בני השבט.

שבת ואווירה טהורה בלב אפריקה – ליהנות מכל העולמות

בוקר יום השישי והבוקר האחרון במסאי מארה הגיע. עם ההשכמה יצאנו מהלודג' שלנו ששכן בלב שמורה ויצאנו בנסיעה לעבר מנחת המסאי מארה, באמצע הדרך מרטין עצר לנו וירדנו להפסקה קצרה של קפה ותפילת שחרית באמצע הסואנות הפראיות, חוויה מיוחדת ומרגשת. לאחר מכן, משם טיסה פנימית (שהייתה חוויה בפני עצמה לילדים, שראו את כל השמורה והטבע ממעוף הציפור) לניירובי הבירה. לקחנו טיסה ליעד הבא (והסופר מרגש) שלנו, אוגנדה! עם הנחיתה יצאנו לסיור היסטורי מרתק באחד מהאתרים החשובים בהיסטוריה של ארץ ישראל, הטרמינל של אנטבה, בו התרחש "מבצע יונתן" או מבצע אנטבה, במהלכו צה"ל ביצע פשיטה צבאית לאזור הנמל, לאחר שנוסעים ישראלים ויהודים נחטפו במהלך טיסתם מישראל לפריז, על ידי מחבלים גרמנים ופלסטינים. הסיור היה פשוט מרתק ומלא במידע מעניין ומרגע לרגע רק סחף אותנו יותר ויותר לסיפור ולהיסטוריה של המקום. היה לנו מדריך מצוין שהסביר לנו על המקום, מלווה בסרטון מרגש הכולל ראיונות עם החטופים עצמם ואף זכינו להדליק נר נשמה ולקרוא משניות לעילוי נשמת ההרוגים באירוע, ביניהם יוני (יונתן) נתניהו מפקד סירת מטכ"ל ומפקד הכח של הסיירת במבצע.

לקראת כניסת השבת, הגענו למלון שלנו בקמפלה, הבירה הכל כך מיוחדת, צבעונית ותוססת של אוגנדה. לאחר צ'ק אין במלון שלנו ומנוחה קצרה לפני השבת, יצאנו לבית חב"ד קמפלה לקבלת שבת וארוחת שבת משפחתית וחמה. הזוג שמנהל את בית חב"ד באוגנדה, הרב מוישי ויוכבד רסקין, היו אנשים חמים ולבבים שקיבלו אותנו בשמחה ובאהבה לאחת השבתות הכי מהנות ומיוחדות שהיו לנו. בסעודות ישבנו יחד עם מטיילים ואנשי עסקים הגרים בקמפלה. כולם מתכנסים יחד לאווירת שבת טהורה בלב אפריקה. ארוחת השבת לוותה באווירה ביתית וזמירות שבת מרגשות, אירוח חם, ארוחות כל כך טעימות, הרגשנו כאילו אנחנו בבית שלנו באמצע אפריקה.

אוגנדה האמיתית מלאת החוויות

בבוקר יום ראשון, התעוררנו מוקדם (באפריקה קמים מוקדם, טיול של חרוצים) ונסענו לפנינת חן אמיתית ואוטנטית באוגנדה, אזור הכפרים של ג'ינג'ה (Jinja). שעתיים נסיעה מקמפלה וגילינו מראה קסום של כפרים ועיירות למרגלות מקור הנילוס הלבן, שהוא למעשה הנקודה בה יוצא נהר הנילוס האדיר מאגם ויקטוריה, בדרכו צפונה למצרים. המקום הוא אחד המקומות היפים באוגנדה, עם אווירה ייחודית, אנשים מאושרים שפשוט אוהבים את אורח החיים והסביבה הטבעית שלהם, הולכים לדוג בבוקר מהנהר, מבשלים עם מים חמים שחוממו בעזרת גחלים, יוצאים לעשות כביסות במי הנהר, נהנים מאוויר צח ונקי, אוהבים לחיות בשלווה ואחדות עם שכניהם בכפר ובקיצור- האקונה מטטה. ג'ינג'ה נחשבת גם למרכז האטרקציות והאקסטרים של אוגנדה, ובצדק. לאחר סיבוב היכרות ראשוני באזור, יצאנו לרפטינג אתגרי (ממש אתגרי!) בנהר הנילוס האדיר. הרפטינג נחשב לאחד המאתגרים שקיימים (רמה 5), לסירתנו התלוו כל הדרך סירות "הצלה" כי אנחנו בחרנו במסלול האתגרי עם המפלים הגדולים, כמובן בחרנו נכון, המסלול היה מדהים ומלא אקשן וחוויות של פעם בחיים! במהלך הרפטינג, זכינו להפוגה מדהימה, עצירה באמצע הנהר לבירה קרה וקולה יחד עם אננס טרי ומתוק. בסוף הרפטינג הופתענו לגלות כי לאורך כל הדרך צלמים וצלמי סטילס תיעדו את המסע האתגרי שלנו בנהר, וכמובן שיצאנו משם עם לא מעט מזכרות מדהימות. אחרי יום ארוך  אך מלא בחוויות ביצענו צ'ק אין באחד המלונות המדהימים ביותר שיצא לי להיות בהם. מלון בשם Wildwaters Lodge על שפת הנילוס הלבן, בערב זכינו לפינוק מהסרטים – שייט (הפעם רגוע) שקיעה על גדות הנהר יחד עם ארוחת ערב מפנקת, מגוונת וכמובן כשרה, כשהיא מלווה בקוקטיל מפנק. איזה סיומת נהדרת לטיול מדהים זה.

ביום האחרון לטיול, רגע לפני שעזבנו את היבשת הקסומה הזו, יצאנו לסיור טרקטורונים מהנה בין הכפרים והעיירות באזור ג'ינג'ה. במהלך הסיור, המדריך לקח אותנו לכמה פניניות חן נסתרות וקסומות, כאלו שרק המקומיים מכירים, ביקרנו בבית הספר המקומי וחווינו קצת מחיי התרבות של הכפרים. לאחר הטיול, חזרנו לרכבים, בדרכנו לשדה התעופה, נפרדים מהנופים הבלתי נשכחים של היבשת השחורה, יוצאים עם זיכרונות, חוויות ואהבה חדשה בלב לאפריקה הקסומה. עם ההגעה לשדה התעופה לקחנו טיסה מקמפלה חזרה הביתה לישראל.

למרות שהטיול שלנו בקניה ואוגנדה היה אחד הטיולים הייחודים והיפים ביותר שעשינו אי פעם, חשוב לציין שטיול באפריקה למטייל העצמי לרוב איננו טיול פשוט. לקח לנו זמן רב למצוא מידע מספק, מלונות טובים, ובכלל אוכל כשר באפריקה! (כבר חשבנו שאין חיה כזאת) הבנו שלטיול מקיף ומיצוי החוויה בקניה מומלץ לצאת רק דרך חברה מנוסה, שתארגן לנו את הטיול המושלם בהתאמה אישית וקפדנית בהתאם לגילאים, לרצונות ולתקציב שלנו. התמזל מזלנו שמצאנו את הטיול המדהים הזה יחד עם חברת המתמחה בטיולי ספארי למזרח אפריקה ויש להם גם שירות ארוחות כשרות למהדרין. מהמלצות וחברים שטיילו באפריקה הבנו, שבאפריקה, ובקניה בפרט, התמונות מאתרי התיירות באינטרנט או המידע שמקבלים ממשרד מקומי גורם לעיתים רבות לאכזבה גדולה, כאשר מגיעים בסופו של דבר למקום ומתאכזבים לגלות דבר שונה משציפו לקבל. הדבר נובע בעיקר בגלל הפערים בין אפריקה לבין העולם המערבי והמושגים השונים בכל הקשור ל"יוקרה".

מאוד חששנו בהתחלה להתאכזב ולקבל דברים שנראים מאוד שונים ממה שנזמין אבל כיוון שסגרנו עם חברת תיירות מקצועית נאמר לנו שהם כבר דאגו לבדוק ולבקר פיזית מראש כל בית מלון וכל שמורה לפני שמשולבים בטיולים של לקוחות, ולשמחתנו, לא רק שלא התאכזבנו, אלא הופתענו לטובה כל פעם מחדש.

More details?
Contact us and we will get back to you!